هیئت عشاق المهدی شیراز

برمن لباس نوکری ام را کفن کنید ... نوکر بهشت هم برود باز نوکر است

برمن لباس نوکری ام را کفن کنید ... نوکر بهشت هم برود باز نوکر است

هیئت عشاق المهدی شیراز

بنام حضرت دوست
اینجا عرصه بندگی آل رسول است، دق البابی کنیم تا شاید فتح بابی برایمان شود، اگر ثوابی می دهند نذر کردیم برای سفینة نجات، حسین بن علی (ع)، باشد که در روز جزا این امام همام شافع و دستگیر ما باشد.
التماس دعا

تبلیغات
نوای سایت
بایگانی

سخنان مقام معظم رهبری در مورد هیئت های مذهبی




هیئتهای مذهبی چه نوع تشکلی می باشند؟

هیئت مذهبی نوعی تشکل است که بر اساس عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و امامان معصوم (ع) بوجود آمده که این عزاداری از زمان حضرت آدم تاکنون وجود داشته واینک هیئتهای مذهبی عبارت از گروهی از مردم هر محله . در شهرها ویا روستاها مجالسی برای سوگواری و روضه خوانی نسبت به امام حسین (ع) بویژه در ماه محرم وصفر تتشکیل داده ودر طول سال هم فعالیتهایی نیز انجام داده و مخارج این فعالیتها را دوستداران ابا عبداله (ع)تامین می کنند. هر هیئت نام خاص و پرچم و علامت خاصی برای خود دارد .

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:

هیئت نماد تجمع عاطفی و فکری بر محور شخصیت حسین ابن علی(ع) است.

هیئتهای مذهبی .ارکان حفظ ایمان و شوق ملت بزرگ ما به خاندان پیغمبر (ص) هستند. از جمله پیوندهای مستحکم میان امروز وروز عاشورای حسینی هستند. آن روحیه را به امروز منتقل  می کنند و خاطره ی امام حسین (ع) را تجدید می کنند. عشق و محبت به خاندان پیغمبر (ص) .عشق به حسین بن علی (ع) عشق و دلبستگی به یاران امام حسین (ع) دلسوختگی شدید به حادثه عاشورا رو ح این هیئت های مذهبی است.

وظایف مهم هیئت ها:

درمحل ومکان  هیئتهاجلسات  منبر ها و سخنرانیها باید سازنده باشد بطوریکه بعد از مدتی افراد ی آگاه و فهمیده و با معلومات از هیئت خارج شده . منبر سخنرانی باید آدم ساز باشد. روضه ونوحه و سینه زنی هم طوری باید باشد که انسان را از مسائل زنده علت قیام حسینی پر کند.

مرحوم آیت الله لنکرانی در مورد اهمیت هیئت های مذهبی چنین فرموده اند:

عاشورا مرهون این هیئت ها و دسته جات و سینه زدنها و زنجیر زدنها و سر وصداهایی است که در کار است. اینها عاشورا را حفظ کرده و الا کتاب درباره ی عاشورا زیاد است سخنرانی هم زیاد است ولی کافی نیست .

کیفیت مجالس عزاداری :

فضای مجالس هیئت های مذهبی باید مناسب با اهدافی باشد که به خاطر آن برپا شده است .دراینجا به پاره ای ازآن می پردازیم :

۱- بایستی اماکن مورد نظرر ا با کتیبه های از اسامی اهل بیت (ع) بخصوص سیدالشهدا(ع) تزیین نماییم.

۲-از قرار دادن وسایلی که باعث جلب توجه میشود در محل جلسات خودداری شود.

۳-وسایل گرمایی وسرمایی مناسبی برای محل جلسات باید در نظر گرفته شود.

۴-منبر  در محلی باید قرار گیرد که مشرف به جمعیت بوده تا صدای گوینده به همه مخاطبین بطور مناسب برسد.

۵- در صورت امکان مردم رو به قبله باشند.

۶-مجلس باید از نور کافی بهره مند بوده تا احساس خستگی در آن پیدا نشود.

۷-صاحب مجلس باید به عزاداران هنگام ورود خوش آمد گفته و هنگام اتمام مجلس و رفتن عزاداران آنهارا بدرقه نموده وبرایشان دعا کند.

آداب مجالس عزا

مجالس عزای امام حسین (ع) دارای نورو برکت است ورود به اینگونه مجالس باید با نیت صله با پیامبر (ص) فاطمه (س) وائمه معصوم (ع) و همدردی با ایشان در مصیبت عظمی است . کسی که در مجلس عزا حضور پیدا می کند .خودرا درکنا رضریح امام حسین (ع) یا کنار سرای آقا و مولایمان حضرت عباس (ع) تصور میکند ومناظری از واقعه کربلا را برای خود تداعی میکند .امام حسین (ع) به شرکت کنندگان مجلسش لطف خاصی دارد .ازطرفی امام زمان (عج) حاضر وناظر این مجالس است و عنایت خاصی به آن دارد پس بایستی رعایت اعمالی از قبیل اینکه عزادار باادب بوده و هنگام نشستن مودب بوده و شنوده خاصی باشیم .در هنگام وعظ و مداحی و بیان احادیث بی جهت از جای خود برنخواسته و نظم جلسه را بهم نزنیم .بفکر آسایش دیگران نیز باشیم.در مجلس عزا از شوخی کردن وخندیدن به پرهیزیم .به دیگرا ن بخصوص افراد سالخورده و معتمد احترام گذاشته و فرزندان خودرا نیز با خود به مجلس آورده وهمیشه با وضو وارد مجالس عزا شده و در مجالسی که آیات الهی .وسنتهای شیعه وعقاید مورد مسخره واقع میشود نباید حضور یافت.

رسول خدا (ص): ( فرزندان خودرا با محبت به علی بن ابیطالب (ع) تربیت کنید.

امام خمینی (ره): بهترین وسیله برای تعلیم و تربیت مجالس عزاداری سید مظلومان است.






هیئت یک مجموعه است و بایستی به صورت دسته جمعی عمل کند;نباید به دنبال تکروی باشیم,این آفتی است که جز آفت های ذاتی انسان میباشد.

چهار من در انسان وجود دارد:

من علم , من قدرت , من ثروت , من تن ; توجه به ظاهر که نماد آن شیطان است.

در هیئات من نباید شما را تحت تاثیر قرار دهد و نباید این من باعث عدم جدی گرفتن دیگران شود.

راس هیئات مذهبی:

در راس هیئات در طول تاریخ معصومین (ع) بوده وگرنه هیچ هیئتی شکل نمی گرفت,و هیئت های با اخلاص امروزی حضرت حجت مدیر و پشتیبان آن است.

 

سازنده بودن منابر و سخنرانی ها:

منابر و سخنرانی ها باید به گونه ای باشد تا عوام از هیئت فهمیده و آگاه بیرون رود,نه اینکه با شبه خارج شود.

منبر و روحانی ملبس حتما بایستی در هیئت وجود داشته باشد و منبر نباید تعطیل شود.

کسی که میخواهد منبر برود بایستی منبرش حساب شده باشد و پس از پایین آمدن از منبر از مستمعین نظر خواهی کند که از کدام بحث بیش تر راضی بودند.

سخنرانی از ابتدا تا انتهاباید مثل یک کلاس درس باشد.

انسجام در کار و هدفمند بودن:

هیئات باید در ایام مثلا  فاطمیه یا محرم از روز اول تا آخر چه برنامه ای دارند,و باید با نظم و برنامه حرکت کنند.